Porady wychowawcze

Młode szczenię trafia do nowego domu zwykle po pierwszym szczepieniu, czyli w swoim siódmym tygodniu życia. Zazwyczaj, jeśli piesek jest zdrowy, jest szczepiony jeszcze dwukrotnie szczepionką w kierunku wielu chorób wirusowych takich, jak np. parwowiroza, nosówka, choroba Rubartha, kaszel kenelowy, koronawiroza oraz bakteryjnych takich, jak leptospiroza. W okresie szczepień szczenię nie powinno mieć kontaktu z innymi zwierzętami oraz miejscami, gdzie przebywały inne zwierzęta.

Standardowy kalendarz szczepień przewiduje podanie trzech dawek szczepionki: w szóstym, dziesiątym i czternastym tygodniu życia psa. Tydzień po ostatnim szczepieniu zwierzę może zacząć wychodzić na dwór. Zaczynamy wtedy naukę czystości w domu i załatwiania się na zewnątrz. Po trzech tygodniach od ostatniego szczepienia szczenięcego można zaszczepić psa w kierunku wścieklizny. Szczepienia u dorosłych psów powtarzamy w jednej dawce co rok. Czasem oprócz popularnego zestawu „wścieklizna- psie choroby” lekarz weterynarii proponuje dodatkowe szczepienia w zależności od narażenia psa. Można np. doszczepić pupila w kierunku boreliozy, babeszjozy czy grzybicy skóry.

Niezwykle istotne dla zdrowia i właściwego rozwoju szczenięcia jest regularne jego odrobaczanie. Pierwsze odrobaczenia są wykonywane jeszcze przez hodowcę, kiedy zwierzę ma niespełna trzy tygodnie, następnie na około tydzień przed każdym szczenięcym szczepieniem. Dorosłe psy powinny być odrobaczane regularnie raz na kwartał. Zanim szczenię pierwszy raz wyjdzie na dwór, należy także zabezpieczyć je przed kleszczami, pchłami i innymi pasożytami zewnętrznymi. Bardzo wygodne są preparaty typu spot-on, czyli krople do podania psu na skórę wzdłuż kręgosłupa. Aplikujemy je co cztery tygodnie, po podaniu nie dotykamy psa przez dobę i kilka dni nie kąpiemy.

Szczególnie ważną rolę w okresie intensywnego wzrostu psa odgrywa prawidłowo zbilansowane żywienie. Dobrej jakości diety suche są pełnoporcjowe, zaspokajają wszystkie potrzeby zwierzęcia i nie wymagają zwykle suplementacji. Jeśli gotujemy psu sami, należy dodatkowo podawać witaminy, preparaty mineralne z wapniem oraz, szczególnie w przypadku ras dużych, siarczan chondroityny z glukozaminą. Preparaty te podajemy przez cały okres wzrostu.